Förtroende. Företagets viktigaste kapital
Jag kallar mig förtroendekapitalist för jag är övertygad att förtroende är vårt viktigaste kapital. Förtroende är emotionellt, det handlar om människor, känslor och förväntningar.
Förtroende ses ofta som något mjukt och fluffigt men är de facto hårt och värdefullt.
Varför är förtroende företagets viktigaste kapital?
Du tänker kanske att det skulle vara pengar istället? Hur kan något så mjukt och abstrakt som förtroende vara viktigare än pengar?
I ett bolag där förtroendet är lågt lämnar befintliga kunder eftersom de inte vill göra affärer med någon som de inte litar på och nya kunder är inte intresserade.
Medarbetarna saknar engagemang och förtroende för ledningen, så de ser sig snabbt om efter ett annat jobb. Bolaget har svårt att attrahera nya medarbetare.
Leverantörerna prioriterar inte bolaget som kund och vill ha betalt i förskott, och banken är inte villig att ge finansiering.
Sammantaget betyder detta att bolaget inte kommer att överleva på sikt.
I det förtroenderika bolaget sker affärer genom ett handslag. Behovet av kontroll och kommunikation är minimalt och medarbetarna arbetar effektivt tillsammans. Förtroendekapitalet har byggts upp över tid genom långsiktiga och hållbara relationer, internt och externt.
Förtroendekapitalet skapar värde för alla intressenter. Det finns både i den löpande resultaträkningen och i balansräkningen. Vid värdering inför en exit eller vid kapitalanskaffning är det en betydelsefull faktor att räkna med
Förtroendekapitalet ingår nämligen i de immateriella tillgångarna (icke-monetära utan fysisk form) som varumärke, kundrelationer, humankapital och data.
Oracles rapport Measure and manage what matters next definierar immateriella tillgångar som exempelvis varumärke, kundrelationer, humankapital och data på ett nytt sätt.
I rapporten beräknas de immateriella tillgångarna stå för ungefär 80% av ett bolags värde att jämföra med 20% år 1975.
De fem främst sakerna som driver värde i företag enligt rapporten är:
Kundnöjdhet 76%
Kvalitet i affärsprocesserna 64%
Kundrelationer 63%
Humankapital/medarbetare 61%
Varumärkets styrka 58%
Fyra av de fem sakerna är kopplade till människor, relationer och förtroende.