Är empati en styrka eller en svaghet hos chefer?

”Menar du verkligen att empati är en styrka och inte en svaghet? Jag fick ett personligt meddelande av en man vi kan kalla Pelle efter att jag hade publicerat ett citat om just detta på LinkedIn.

”Utveckla hur du menar med frågan” skickade jag vidare och fick till svar:

”Jag har varit ledare i 25 år och ingen av mina chefer har någonsin sett det som en styrka att vara empatisk, snarare som en svaghet då det tyder på att man är mjuk. Detta har format mig i mitt ledarskap. Är inte empati mer en kvinnlig egenskap? Ni är mer omhändertagande och tar det största ansvaret för familj och barn.”

En del av mig tänkte, hur kan vi ha en diskussion som denna år 2021?

Samtidigt inser jag att min syn på ledarskap definitivt inte en självklarhet för alla. Våra värderingar styr hur vi agerar i vår ledarroll, vi är förebilder för de vi leder. Pelles chefer har troligen levt efter devisen att en chef ska vara tuff och inte ska visa sig sårbar eller mjuk.

Svenska Akademiens ordlista beskriver empati som ”förmåga till inlevelse i andra människors känslor”.

Empati innebär en förmåga att uppfatta hur andra personer mår och att vara förstående. Det innebär att ha mer fokus på andra än sig själv. Att verkligen lyssna för att förstå, att vilja hjälpa till utan att vara fördömande.

Om du fick välja en ledare som är empatisk och ser det som en styrka eller en som ser det som en svaghet, vilken skulle du välja?

Jag vet att jag känner mig trygg med en ledare som känner empati för mig. Empati är inte något mjukt, det är hårt, värdefullt och viktigt.


Det är avgörande för att bygga förtroende som ledare.

Föregående
Föregående

Förtroende. Företagets viktigaste kapital

Nästa
Nästa

Ett samtal om förtroende i podden "En kaffe med reflektion"