Vem bygger förtroendekapitalet?

Mitt förra blogginlägg handlade om förtroende som företagets viktigaste kapital. 

Men vem bygger det och hur?

Det är människorna i bolaget som bygger förtroendekapitalet. Det gör de genom vilka de är, vad de gör och hur de kommunicerar.

Exempelvis:

  • Ägare som visar på sina intentioner genom ett ägardirektiv som innehåller tydliga värderingar, ett tydligt syfte och den inriktning de önskar.

  • En styrelse som arbetar för bolagets bästa med ansvar för förtroendekapitalet och företagskulturen.

  • En VD och ledning som bygger företagskulturen genom att agera förtroenderikt. De lever företagets värderingar, de gör vad de säger de ska göra, de erkänner misstag och de genomför på planer och mål.

  • Medarbetare som känner förtroende är trygga, de trivs och presterar. De är även stolta ambassadörer som talar väl om företaget och rekommenderar det till andra.

  • Kunder som känner förtroende för företaget är villiga att rekommendera produkten/företaget till någon de känner. De är lojala och återkommer. De är villiga att köpa mer och är inte priskänsliga i samma grad som kunder som saknar förtroende.

  • Leverantörer som känner förtroende för företaget ger längre betalningstid, bättre villkor och är öppna för innovativa samarbeten över tid.

  • Banker och andra finansiärer som känner förtroende är villiga att ge finansiering och att ta en större risk.

  • Revisorer som känner förtroende för företaget vet att de får den information de efterfrågar och att transparens råder.

  • Politiker som känner förtroende för företaget har större benägenhet att tala för företagets sak och hjälpa till när det behövs.

  • Ett samhälle som känner förtroende för ett företag och dess ledare har en vilja att faktiskt lyssna till vad det har att säga.

Ett högt förtroende sparar tid när avtal kommer till stånd och transaktionstiden blir kortare. det skapar effektivitet i organisationen och som bekant är ju tid pengar.

Förtroendekapitalet byggs över tid och prövas i kris, då det kan raseras snabbt. Förtroende är skört, det behöver vårdas och förvaltas över tid med ödmjukhet.

Jag hoppas att du som jag ser vikten av att bygga förtroende. 

Mitt mål är att ge dig som läser inspiration och kunskap om hur du bygger värdefullt förtroendekapital - i din profession och i de företag du representerar.

Therese Dahlgren

Mitt namn är Therese och jag är specialiserad på digital strategi och Squarespace webbdesign för tjänsteföretagare och entreprenörer. Med effektiva designdagar skapas rena professionella hemsidor som är sökoptimerade, funktionella och underlättar både arbete och sälj.

https://www.theresedahlgren.se
Nästa
Nästa

Förtroende. Företagets viktigaste kapital