Förtroende - företagets och organisationens viktigaste kapital

Förtroende har utvecklats till att bli företags och organisationers viktigaste kapital. Det är avgörande för att ett samhälle eller en organisation skall fungera. Det är en förutsättning för att människor skall våga ta risker och hantera osäkerhet.

Förtroende påverkar allt från kundernas köpvilja och medarbetarnas stolthet till trovärdighet hos intressenter och samhället i stort. Att bygga och förvalta förtroende är därför en nyckelfråga som alla beslutsfattare ständigt måste ha på sin agenda, inte minst eftersom förtroendekapitalet snabbt kan raseras om det missköts.

En del kan inledningsvis titta förvånat på mig när jag säger att förtroende är företagets och organisationens viktigaste kapital. De tänker att det måste vara pengar. De undrar hur något så mjukt och abstrakt som förtroende kan vara viktigare än pengar. Vad de missuppfattat är att förtroende har en direkt påverkan på företagets affärer och organisationens verksamhet. 

I ett företag där förtroendet är lågt lämnar kunderna eftersom de inte vill göra affärer med någon som de inte litar på. Medarbetarna saknar engagemang och förtroende för ledningen, så de ser sig snabbt om efter ett annat jobb. Leverantörerna prioriterar inte bolaget som kund och vill ha betalt i förskott, och banken är inte villig att ge finansiering. Varumärket tappar i värde och det blir svårt att bedriva bolagets affär framåt.

I en organisation krävs det på samma sätt som i företag att medarbetarna känner sig engagerade och har förtroende för ledningen. Om de inte känner förtroende kommer de att söka sig bort från verksamheten. Lågt förtroende kostar i form av tid och ineffektivitet. När förtroendet är lågt internt och externt blir det svårt att bedriva verksamheten.

Hur bygger man då företagets/organisationens förtroendekapital? Förenklat är svaret att det sker i fem steg. Det handlar om människor då deras agerande bygger förtroendekapitalet i de företag och organisationer de representerar.

Lågt självfokus är det första trappsteget för att bygga förtroendekapital. Det betyder att man är mer intresserad av andra än av sig själv. Man lyssnar uppmärksamt för att verkligen förstå, man tänker vi  istället för jag. I alla sammanhang.

Nästa steg handlar om delade värderingar. Vi väljer allt mer sammanhang med människor som delar våra grundvärderingar. Då känner vi oss trygga med att det är någon som vill oss väl och som inte har en egen agenda. Tydliga värderingar som efterlevs bygger kulturen i verksamheten som i sin tur bygger förtroendekapitalet.

Att uppfylla förväntningar är det tredje trappsteget. Hela vår vardag bygger på de förväntningar vi har på människor, företag och organisationer, att de ska göra det som de säger att de ska göra. För att kunna uppfylla förväntningarna måste man säkerställa dem, tydliggöra dem och leva upp till dem. Kan man inte leva upp till de förväntningar som ställs måste man förklara varför det inte går, och tydliggöra vilka förväntningar man kan uppfylla. Först när förväntningarna är tydliga byggs förtroendekapital.

Det fjärde trappsteget är förtjäna rekommendationer. När det finns ett stabilt förtroendekapital blir man rekommenderad – av kunder som genererar nya kunder, av medarbetare som rekommenderar sin arbetsgivare till människor de känner, av personer i vårt nätverk som skapar nya samarbeten.

Förvalta förtroendekapitalet är det sista trappsteget. Det är viktigt att ständigt jobba med förtroendefrågan. Förtroendekapitalet är skört och måste vårdas genom att man fortsätter att agera förtroenderikt, varje dag över tid.

“Förtroende är ingenting man får, det är något man förtjänar.”

Lycka till med att bygga ditt och din organisations förtroendekapital!

Vill du/ni ha hjälp? Kontakta mig för ett förutsättningslöst möte, jag ser fram emot att höra av dig.

Föregående
Föregående

Ett samtal om förtroende i podden "En kaffe med reflektion"

Nästa
Nästa

Tänk på följande innan du tackar ja till ett styrelseuppdrag