Klarnas tidiga affärsängel skapade förtroende genom lågt självfokus

Jag är en sann förtroendekapitalist och professionell styrelseledamot som skriver om hur man skapar förtroende och bygger förtroendekapital. Allt utifrån mina egna tankar och erfarenheter.

Under tennisveckorna i Båstad bjöd EY in till ett seminarium om entreprenörskap med en av Klarnas grundare - Niklas Adalberth.

Klarnas historia är intressant och engagerande men för mig var det en sak som jag som förtroendekapitalist fastnade för. Detta gjorde att jag kontaktade Niklas veckan efter och bad honom att återge historien med sina egna ord - den kommer här:

 "När vi grundade Klarna hade vi verkligen tur på direkten. Vid ett nätverksmöte träffade vi Jane Walerud som sedan valde att investera i bolaget. Vi kom överens om att hon skulle investera 400 000 kronor, vilket vi trodde skulle räcka för att ge oss en bra start. Men istället föreslog hon 600 000 kronor för samma kapitalandel, med hennes erfarenhet insåg hon att vi skulle behöva det. Det skapade omedelbart ett djupt förtroende, och en grundmurad tillit till henne som rådgivare och coach."

Insikten i att behovet av kapital var större än vad som begärdes, samt möjligheten och viljan att betala detta för samma andel visar på ett mycket lågt självfokus.

Vill Du skapa förtroende på riktigt är lågt självfokus avgörande. 

 Picture of klaran logotype

 För mig som konsument bygger Klarna förtroende genom att de förenklar mina inköp på internet. Jag vill inte betala innan jag fått det jag har beställt. Dessutom  kan jag själv flytta fram förfallodatum på fakturan kostnadsfritt om jag önskar det. De lever upp till vad de lovar i sin payoff "Simplifying Buying"

 

 

 

Vad är då lågt självfokus?

Det innebär att Du ärligt och uppriktigt är mer intresserad av andra än av dig själv. Du lyssnar för att Du verkligen vill förstå och inte för att replikera. Du letar efter en lösning som är bäst för bägge parter och inte bara för Dig själv. 

Hur ser Ditt företags självfokus ut?