"Unselling" bygger förtroendekapital

Försökte översätta "Unselling" men kunde inte hitta rätt ord - engelska språket har en klar fördel framför det svenska. Scott Stratten är lika träffsäker i denna som i "Unmarketing". På ett ärligt, enkelt och inspirerande sätt förklarar Scott varför normalt sälj inte fungerar och vad som krävs för att bygga sitt varumärke i den digitala tid vi lever i. Boken i sig styrker detta då den är helt vit med endast titeln i svart - trovärdigt.

"Unselling" handlar inte om försäljning utan om att skapa långsiktiga förtroendefulla relationer med dina kunder. Relationer som gör att dina kunder blir trogna ambassadörer som rekommenderar dig och din produkt till andra. Rekommendationer är den överlägset bästa marknadsföringen du kan få i en värld där ingen orkar ta till sig traditionell reklam och marknadsföring.

"Unselling" handlar också om människor - dina kunder och dina medarbetare. Bägge skapar värde för ditt företag, och du bör värdera dem därefter. Ett varumärke är inte en logotype utan känslan det lämnar kvar hos människor som kommer i kontakt med det.

Vi lever i en tid där bruset blir allt högre. Allt fler försöker sälja till färre som vill köpa. Min inkorg svämmar över av nyhetsbrev jag aldrig har prenumererat på, från bolag och personer jag aldrig har haft kontakt med. Telefonen ringer med oseriösa säljare som tilltalar mig som om vi känner varandra fastän vi aldrig har haft någon kontakt.

Att sälja börjar med att vinna någons förtroende

Vill du bygga långsiktiga relationer som genererar både förtroendekapital och ökade intäkter rekommenderar jag dig att läsa "Unselling". Mina tidigare boktips hittar du här

Trevlig läsning!