Vill Du som VD ha kontakt med Dina kunder - på riktigt?

Jag är en sann förtroendekapitalist och professionell styrelseledamot som skriver om hur man skapar förtroende och bygger förtroendekapital. Allt utifrån mina egna tankar och erfarenheter.

När vi i styrelsearbetet fattar beslut om strategier som fokuserar på kund är uppföljningen av dessa styrelsens ansvar. Genomförandet ansvarar VD för tillsammans med den operativa ledningen. Att VD verkligen lever som han lär och föregår med gott exempel är avgörande för om organisationen i sin helhet skall förstå vikten av fokus på kunden och att bygga företagets varumärke.

I förra veckan hämtade vi vår nya bil. Vi fick också en present med ett kort från Jonas Ahlström, VD för Paulssons Bil.

"Vår strävan är att Du som kund alltid skall vara helt nöjd. Allt annat ser vi som ett misslyckande. Är Du inte helt nöjd skulle jag vara tacksam om Du hörde av Dig direkt till mig, så vi får möjlighet att åtgärda det som Du anser att vi gjort mindre bra. Endast om Du är helt nöjd, är jag helt nöjd."

Ja, jag vet att många företag skriver liknande saker till sina kunder. Det som skiljer Jonas Ahlström från många andra är att han lämnar sin egen mejladress:

 bloggbild

Alltför många personer i ledande position skriver att de verkligen vill höra av sina kunder och ber dem mejla till:

info@företaget.se - hur trovärdigt känns det?

Eftersom vi hade en liten detalj i kommunikationen med Paulssons Bil som vi inte var helt nöjda med bestämde jag mig för att kontakta Jonas och testa om han verkligen menade allt han skrev.

Jag mejlade honom kl.14.37 och fick ett telefonsamtal kl. 14.47 som jag med flit inte svarade på. Jag fick sedan ett mejl kl.14.49 att Jonas hade sökt mig per telefon men inte fått kontakt och skulle ringa igen imorgon. Mycket riktigt, Jonas ringde mig dagen därpå och vi hade ett mycket bra samtal kring det vi upplevde som ett litet problem kring kommunikationen. Vi är nu helt nöjda.

Vill Du som VD bygga långsiktigt förtroendekapital hos Dina kunder och Dina medarbetare använder Du alltid Din egen mejladress om Du har ett genuint intresse av att få kontakt med Dina kunder.