Har Du skapat professionellt förtroende idag?

Jag är en sann förtroendekapitalist och professionell styrelseledamot som skriver om hur man skapar förtroende och bygger förtroendekapital. Allt utifrån mina egna tankar och min egen erfarenhet.

Värdet i ett personligt professionellt förtroendekapital är stort. Du bygger det varje dag i Din relation med andra. Givetvis genom ord, men främst genom handling.

Förra veckan hade jag två möten på en dag som var diamentralt olika. Båda var möten med kapitalförvaltare som hade jagat mig på telefon under en längre tid. Förutsättningarna var detsamma, jag hade avsatt en timme per möte och varit tydlig med att det var den tiden som gällde.

Mitt första möte var med en VD som vi kallar Erik, mötestiden var 09.00. Klockan 09.05 kom Erik med andan i halsen och förklarade att han tyvärr var sen då han inte hittat någon parkeringsplats. Nåväl, vi började mötet och Erik startade direkt sin införsäljning av företagets tjänster. Tidigt i mötet ringde Eriks mobil, han bad om ursäkt för att han var tvungen att snabbt ta samtalet. Därefter kom ett flertal smsljud under vårt möte. När det var fem minuter kvar av mötestiden avbröt jag Erik och frågade varför jag skulle välja just hans bolag. Han började svara med "då man har ett handelsbolag som Du har"..........

........jag äger ett aktiebolag

Erik slutade ändå inte att prata och jag var tvungen att avbryta mötet.

Mitt nästa möte var 11.00 med en VD som vi kallar Filip. Filip var på plats 10.55 och stängde av sin mobiltelefon direkt när vi började mötet. Han var påläst om mitt bolag men började ändå med att ställa frågor. Under tiden jag pratade antecknade han och visade stort intresse i det jag berättade. När han presenterade bolagets tjänster var han noga med att betona vad de skulle kunna göra för mig och deras fokus på kund. Var jag inte nöjd skulle jag kunna avbryta samarbetet. Exakt 12.00 var vi klara, med respekt för min tid som Filip uttryckte det.

Vem tror ni att jag fick förtroende för? Var vill jag vara kund?

Tänk på följande

  • Var i god tid.
  • Stäng alltid av mobilen - måste den vara på krävs en fullgod anledning, berätta för övriga i mötet varför.
  • Var påläst om kunden och tänk utifrån kundens perspektiv.
  • Ställ frågor och lyssna med geniunt intresse.
  • Ha respekt för kundens tid.

Då bygger Du professionellt förtroendekapital.