Bygger Dina externa leverantörer förtroendekapital åt Dig?

Jag är en sann förtroendekapitalist och professionell styrelseledamot som skriver om hur man skapar förtroende och bygger förtroendekapital. Allt utifrån mina egna tankar och min egen erfarenhet.

Använder Du telemarketingföretag eller callcenter som representerar Ditt företag mot kund? Har Du säkerställt att de bygger förtroendekapital åt Dig?

Vid ett flertal tillfällen har jag blivit uppringd av säljare som presenterar sig som om de ringde från Telia. Jag är kund hos Telia men väljer fysisk butik för mina kontakter. Att behöva argumentera med säljare varför jag väljer butik gjorde mig till sist så irriterad att jag kontaktade Telia centralt. Min fråga var om de kunde sätta någon sorts spärr för att jag skulle slippa dessa säljare. Tyvärr meddelade Telia att dessa företag är externa samarbetspartners och att det inte fanns en lösning på mitt problem. Normalt sett hade jag bytt leverantör men Telia har en fördel för mig som kund. "Min" butik i Helsingborg levererar en service som överträffar mina förväntningar genom butikschef Kicki och hennes kundfokuserade personal.

Förra veckan ringde en annan teleoperatör och ville sälja in deras tjänster. Ja, det ringer ungefär ett företag i veckan. När jag på ett tydligt sätt berättade att jag var nöjd kund hos Telia avslutades samtalet med att säljaren la på luren utan att säga något. Vilket förtroende fick jag för det företaget? 

Som kund reflekterar Du sällan över att det kan ha varit ett callcenter eller externt kundtjänstföretag som precis ringde. Din upplevelse baseras på företaget/varumärket som de representerar.

Vill Du bygga förtroendekapital måste Du säkerställa att Dina samarbetspartners verkligen levererar Ditt kundlöfte och bygger Ditt förtroendekapital till 100%. Om Du är minsta tveksam fundera på andra alternativ.

Sätt Dina befintliga och potentiella kunder i relation till vad Du sparar alternativt effektiviserar och fundera på vad som är viktigast på lång sikt.